Selwyn Senatori (Pallanze, Italië, 1973). Half Italiaans, half Nederlands. Stuitend stijlvol en tegelijk plat Amsterdams. De man van het driedelig pak, pochet, de op maat gemaakte schoenen met glas champagne in de hand, maar ook een korte broek vol verfvlekken en een paar slippers. Het gaat niet om wat je draagt, het gaat om hoe je het draagt. Selwyn weet dat.
Na het afronden van zijn opleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten In Utrecht stort de kunstenaar zich vol overgave op de schilderkunst. Wie het werk van de kunstenaar aanschouwt ziet overduidelijk dat hij zijn Italiaanse wortels in zijn werk cultiveert. Het ‘Selwyn Senatori-kenmerk’. Het staat voor alles waar de kunstenaar van houdt: zijn kindertijd in Italië, lang tafelen met de familie, lekker eten en de nostalgie van de jaren zestig en het leven in zijn stad; Amsterdam.
Energie en ‘carpe diem’ zijn de gemene deler tussen de kunstenaar Selwyn Senatori en zijn werk waarmee hij Internationaal aanzien boekt.
Hij maakt gebruik van verschillende materialen en technieken. Zijn voorkeur gaat uit naar acrylverf, maar verder gebruikt hij eigenlijk alles, van krijt, potloden en stiften tot en met spuitbussen aan toe. Vaak voelt Selwyn zich zó door zijn ideeën overrompeld dat hij niet snel genoeg kan werken om ze in flitsende penseelstreken en snelle spuitvlakken op het doek vast te leggen. Hij twijfelt nooit, weet haarfijn waar elke lijn komt. Het levert kunst op die instant happy maakt. Kunst vol Italiaanse boefjes, Amsterdamse gangsters, vrouwen, meisjes, billen, borsten, benen. Vol eten, drinken, dure auto’s, scooters en feesten. Maar wie goed kijkt ziet ook een diepere laag, de donkere kant van de levensgenieter, het feestbeest, de bon vivant.
Senatori’s werk is een ode aan het leven en alles dat daarbij hoort.
S