Jan Kootstra 1951 ( Autodidact )
“In mijn atelier aan het werk; in alle rust, met mooi licht en klassieke muziek op de achtergrond, dan ben ik in mijn element, daar geniet ik van”, aldus kunstenaar Jan Kootstra.
“Het spel van licht en schaduw en reflecties in glas inspireren en fascineren mij”
Licht, eenvoud en stilte kenmerken de schilderijen van Jan Kootstra. Licht en schaduw in een harmonieuze compositie fascineren hem. Die compositie ontstaat uit een verzameling van vooral oude maar ook nieuwe voorwerpen van (Romeins) glas, aardewerk en (Chinees) brons, soms aangevuld met (oud)Hollandse of uitheemse vruchten. De tastbaarheid van de voorwerpen op de schilderijen van de kunstenaar uit IJsselmuiden doet de kijker elke keer weer verwonderen en plezierig verrassen.
Stillevens schilderen, dat is zijn grote passie. “Ik ben nog lang niet uitgeschilderd”,
Het blijft maar komen. Elke keer word ik getroffen door vormen, soms zo simpel maar zo mooi. Dan ben ik benieuwd hoe het licht erop zal vallen, hoe mooi de vorm naar voren zal komen in het spel van licht en schaduw. Als je voorwerpen in het licht zet, kijk je op een heel andere manier tegen iets aan; dat is fascinerend en inspirerend.”
In zijn atelier aan huis heeft Kootstra talloze stillevens op het paneel gezet. Voor de composities heeft de beeldend kunstenaar een grote voorliefde voor glas. “Vooral Romeins glas vind ik fantastisch. Dit eeuwenoude glas is bewerkt door moederaarde. Doordat zuren in de grond het glas hebben aangetast, krijg je een prachtige patien; een mat laagje van prachtige kleuren met soms kleine barsten erin. Maar ook blank glas is prachtig om mee te werken door de bijzondere reflecties van het licht en de weerspiegeling van de omgeving in het glas.” Oude voorwerpen met een verhaal zijn ook erg geliefd.
De basis van het schilderen ligt in het Atelier Kroeze in Kampen. “Als jonggediende ging ik dagelijks met het oude baasje op pad; een statige man met hoed op, stropdas voor en sigaar. Hij leerde mij de oude technieken van marmer- en houtimitaties, verguld werk en sjabloon tekenen. Daar was echt tijd voor. Van die basistechnieken maak ik nog steeds gebruik.” Daarna heeft Kootstra zich verder bekwaamd in het vak. Vanaf 1990 heeft hij eigen werk geëxposeerd in Kampen en wijde omgeving, Ook Amsterdam was succesvol.
Biografie
1966 – 1969
opleiding schildertechnieken Atelier Kroeze Kampen
o.a. houtimitatie, marmerimitatie, vergulden .
sjabloon tekenen, reclame tekenen/schilderen
Restauratiewerkzaamheden
1969 – 1972
Schilder opleiding Schilderschool Zwolle
1973 – 1975
Schilderlessen bij Peter Boeckholt Kampen
1990
Lelystad, Expositie PGEM
1991
Kampen, Stadsgehoorzaal
1992
Wilsum, Koninginnedag expositie
1993
IJsselmuiden, expositie ASCW
1999
IJsselmuiden, Gemeentehuis tevens organisatie kunstroute
2000
Amsterdam, Kunsthandel Unkraut
2004
Kampen, Koornmarktspoort
2008
Kampen, Koornmarktspoort
2009
Genemuiden Luterzijl antiek, tussen kerst en kunst.
2010 / 2011
Zwolle, de Spinde
2012
Heerde Galerie, Beeldenpark Het Veen
Heerde Galerie, Beeldenpark Het Veen, Eindejaarskunst
2013
Heerde Galerie, Beeldenpark Het Veen
Stadhuis Lelystad
Lelystad, Art & Leen
2014
Barneveld, Koningsweken
Balloo, Galerie Drentsche Aa
Grafhorst, Outlook, Groenprojecten
Urk, Gemeentehuis
Lelystad, Art & Leen
2015
Balloo, Galerie, Drentsche Aa
Vaassen Kasteel de Cannenburgh
La Rose, Uddel
Lelystad, Art & Leen
2016
Balloo, Galerie Drentsche Aa
Vaassen Kasteel de Cannenburgh
Grafhorst, Outlook groenprojecten
Uddel, La Rose
Lelystad, Art & Leen
2017
Uddel, La Rose
Balloo Galerie Drentsche Aa
Aijen (L) Galerie Pictura
Lelystad, Art & Leen
2018
Uddel, La Rose
Balloo Galerie Drentsche Aa
Aijen (L) Galerie Pictura
Lelystad, Art & Leen
2019
First Art faire Amsterdam
Aijen (L) Galerie Pictura
Uddel, La Rose
Lelystad, Art & Leen
2020
Aijen (L) Galerie Pictura
Uddel, La Rose
Lelystad, Art & Leen
K